Wyspa Cat Ba – don’t worry about a thing

Wyspa Cat Ba - don't worry about a thing

Na wstępie chcę zaznaczyć, że wpis ” Wyspa Cat Ba – don’t worry about a thing” będzie troche inny od pozostałych. Mianowicie zaznaczę miejsca warte zobaczenia, które pierwotnie mieliśmy w planach zwiedzić, jednak z uwagi na nasz stan fizyczny większość z nich musieliśmy sobie odpuścić. Niemniej jednak wyspa nas zachwyciła i przejechaliśmy ją całą na skuterze.

Wyspa Cat Ba

Wyspa Cat Ba jest przepiękna, a przyroda gra tu główną rolę. Prócz tego otoczona jest wapiennymi formacjami skalnymi wynurzającymi się z wody, co tworzy niepowtarzalną scenerię. Zdecydowanie Cat Ba można wpisać  na listę wakacyjnych destynacji

Cat Ba po wietnamsku znaczy wyspę kobiet. Leży w północno – wschodniej części kraju, w zatoce Ha Long. Odległość Cat Ba od stolicy Wietnamu, czyli Hanoi to około 105 km drogą lądową oraz 40 km drogą morską. Wyspa ma powierzchnię 285 km2 i większą część wyspy stanowią pagórki. Co ciekawe połowa obszaru to teren parku narodowego, którego jednym z celów jest dbanie  o zagrożony wyginięciem gatunek małp Langura Cat Ba. Dodam, że te małpy są przesłodkie i żeby zilustrować Wam jak wyglądają, wyobraźcie sobie małpę w pomarańczowym kasku. Takie właśnie są małpy Langura. Klikając tu zobaczycie zdjęcia. Ale wracając do tematu. Również interesującą informacją jest to, że na wyspie mieszka około 13 tysięcy mieszkańców, a aż 4000 żyje na pływających wioskach rybackich przy wybrzeżu.

Atrakcje (tylko zaznaczę ich obecność dla tych, którzy chcę się dowiedzieć, co można robić na wyspie. My oprócz plaż i objechania  jej skuterem nic ponadto nie zobaczyliśmy):

• plaże;
  • Canon Fort;
  • jaskinia Hospital Cave;
  • szlaki piesze w dżungli ( przykładowo szlak Ngu Lam );
  • rejs na Monkey Island, czyli małpią wyspę;
  • jaskinia Trung Trang;
  • Butterfly Valley, czyli dolinę motyli.

Wyspa Cat Ba – nocleg

Płynąc promem na wyspę poznaliśmy mega sympatycznego chłopaka, który opowiedział nam trochę o Cat Ba i o atrakcjach zlokalizowanych na niej. Co więcej, okazało się, że prowadzi Homestay, w związku z czym postanowiliśmy się u niego zatrzymać. Miejsce nazywa się Cat Ba Park Homestay i jest genialne. Po pierwsze mieszkamy w niewielkich, uroczych domkach. Po drugie mamy do dyspozycji basen i leżaki. Miejsce jest stworzone do relaksu i odpoczynku. Ponadto właściciel jest fanem muzyki reggae, więc z głośników usłyszycie Boba Marleya śpiewającego Wam „Don’t worry about a thing, cause every little thing gonna be alright”. Wydaje się, że jedynym minusem noclegu jest to, że znajduje się 8 km od ścisłego centrum, wobec czego trzeba mieć zorganizowany środek transportu. Chociaż tak czy inaczej do zwiedzania wyspy polecałabym wypożyczyć sobie skuter.

Jak dostać się na wyspę?

Ruszając z Hanoi na Cat Ba możemy skorzystać z usług busów, które jadą około 4 – 4,5 godziny. Ceny biletów zaczynają się od 230 000 dongów wzwyż ( 40 zł) w jedną stronę.

Podróż można również zorganizować samemu, na co my się zdecydowaliśmy. Na wyspę dostaniemy się z 2 miejscowości :  Ha Long lub Haiphong.

• Z Haiphong możemy ruszyć z 2 (a może i więcej) przystani. Pierwsza opcja to dojechać do Cat Hai Island (dao Cat Hai) znajdujące się 23 km od centrum miasta. I stamtąd można skorzystać z kolejki linowej Cat Ba Cable Car, której cena wynosi 150 000 dongów, czyli niecałe 30 zł od osoby w jedną stronę. Dodam, że kolejka jest nieczynna we wtorki. Kolejną opcją jest skorzystanie z promu, który wyrusza  z Ben Pha Got i który zawiezie nas do najbliższej przystani na wyspie Cat Ba. Wobec tego trzeba mieć swój środek transportu, którym dojedziemy do miasta Cat Ba. Natomiast jeżeli bezpośrednio chcemy popłynąć do centrum, należy się udać na przystań Ben Binh harbour/ pier zlokalizowaną najbliżej miasta Haiphong.
  • Drugim miastem, z którego dostaniemy się do Cat Ba i które serdecznie polecamy zobaczyć jest Ha Long. Stąd ruszymy z Tuan Chau Island motorówką w cenie od 120 000 dongów, czyli 23 zł lub promem za 80 000, czyli 15 zł.
Wyspa Cat Ba - don't worry about a thing

Na koniec dodam, że jeżeli chcesz przeczytać, jak się przygotować do podróży do Wietnamu kliknij tutaj. Jeśli jesteś ciekawy, ile kasy wydaliśmy podróżując niecały miesiąc po Wietnamie kliknij tutaj. Gdy interesują Cię pozostałe miejsca w Wietnamie warte zobaczenia kliknij tutaj. Natomiast  jeżeli chcesz uzyskać informację, jak i gdzie kupić skuter w Wietnamie kliknij tutaj.

Mui Ne
Organizacja wyjazdu do Wietnamu - jak to zrobić?
Hoi An
Ninh Binh
Organizacja wyjazdu do Wietnamu
Gdzieś w drodze
Mui Ne i rewelacyjny widok z terenu... cmentarza